Door Ellen Bruins Slot op 15 juni 2012

PvdA bestuur en fractie bezoeken Dorpsbelang Jistrum-Skûlenboarch.

Dinsdag 12 juni hebben Bart Bakker, Swaentsje de Boer, Martin Sterenberg, Klaas Hiemstra en Ellen Bruins Slot een bezoek gebracht aan Peter van der Werf, Hans de Vries en Willem Felen van Dorpsbelang Jistrum-Skûlenboarch. Een prachtig gelegen dorp met een levendig dorpsleven. Met een actief dorpsbelang, dat aangeeft dat het op het moment goed loopt in Jistrum.

foto: Bart Bakker

We hebben een rondje gewandeld en kennis genomen van het voornemen van de Stichting Joost Wiersma (Fanfare muziekvereniging) om de gymzaal als oefenruimte over te nemen van de gemeente. Momenteel oefenen zij in de Phoenix, maar die blijkt niet groot genoeg voor al het samenspel wat de vereniging doet!

Daarnaast is HEBECA heel actief in het dorp. De voorstelling HEBECA zal in september 2012 in première gaan in de Broekpolder, een natuurgebied onder het dorp Jistrum. In HEBECA zullen professionele acteurs en amateurspelers uit de regio onder leiding van een team van ervaren theatermakers een locatievoorstelling maken.

Voor de jeugd is er sinds ongeveer een jaar weer een jeugdsoos in de Okse, naast de voetbalclub.

Een aantal verkeerssituaties is ons uitgelegd, waaronder een stuk stoep dat niet doorloopt naar de t-splitsing bij de afslag naar Kootstertille. Het is een wens van het dorp dit voor elkaar te krijgen. Niet helemaal duidelijk is waarom dit niet al is gelukt.

Het contact met de gemeente is prima als het gaat om de ontwikkeling van het strandje bij de Blauwe Hoek. Hier was altijd een zwemplek, maar daar was de laatste jaren wat de klad in gekomen. Nu wordt in samenwerking met het dorp deze plek weer geschikt gemaakt voor recreatie.

Al met al een informatief en gezellig bezoek aan Jistrum, zodat ondergetekende Jistrum wat beter heeft leren kennen en beter weet wat er speelt! Nu nog es een keer naar een uitvoering van Joost Wiersma, dan weet ik helemaal wat er speelt, en ook nog hoe dat klinkt…..

Ellen Bruins Slot

Waar kom ik vandaan en waarom politiek? Opgegroeid in de Zaanstreek, ben ik via de Flevopolder in 1997 in Fryslân komen wonen. Eerst in Leeuwarden en na een verkenning van de omgeving hebben we gekozen voor onze mooie gemeente. Het bevalt ons, mijn man Erik en onze drie dochters, uitstekend in Gytsjerk. Alle basisvoorzieningen voorradig,

Meer over Ellen Bruins Slot