Door Ellen Bruins Slot op 14 januari 2014

PvdA ingenomen met eerste mantelzorgwoning in Tytsjerksteradiel

Aan de Westerdyk in Ryptsjerk staat inmiddels het eerste mantelzorgwoning. De bewoners hebben ervoor gekozen om naast hun bestaande woning een nieuw chalet te plaatsen waarin zij zelf gaan wonen. De dochter en schoonzoon betrekken het bestaande huis en worden, zoals zij zelf zeggen, ‘zorgmaatjes’ van de ouders.“In februari 2010 heeft onze fractie van de PvdA in Tytsjerksteradiel hiertoe het initiatief genomen. Wij vinden het belangrijk dat mensen zelf voor ouders of familieleden kunnen zorgen, en maken het graag mogelijk dat dicht bij huis te kunnen doen”, aldus Ellen Bruins Slot, fractievoorzitter. “Het college heeft destijds toegezegd dit mogelijk te maken, en zie hier het eerste voorbeeld!”

huisje ryptsjerkHet gaat om een tijdelijke plaatsing van het chalet, geleverd door CMS Recreatiebouw uit Sumar. Dit chalet kan zolang er zorg nodig is op deze plek blijven staan, vlak naast de zorggevers en toch geheel zelfstandig bewoond worden.

Bij de vergunningsaanvraag bij de gemeente is ook gekeken naar het aanbouwen van woonruimte voor de ouders, maar mede gezien de tijdelijkheid van de mantelzorgvraag, is gekozen voor een  verplaatsbaar  en onderhoudsarm chalet.

In Fryslân wordt nog niet vaak gekozen voor deze mogelijkheid, terwijl in het Zuiden van het land vaker gebruik wordt gemaakt van mantelzorg- of kangaroowoningen.

Ellen Bruins Slot

Waar kom ik vandaan en waarom politiek? Opgegroeid in de Zaanstreek, ben ik via de Flevopolder in 1997 in Fryslân komen wonen. Eerst in Leeuwarden en na een verkenning van de omgeving hebben we gekozen voor onze mooie gemeente. Het bevalt ons, mijn man Erik en onze drie dochters, uitstekend in Gytsjerk. Alle basisvoorzieningen voorradig,

Meer over Ellen Bruins Slot