Onderwijsbeleid

Door Menno Steenland op 26 mei 2020

Op 19 mei 2020 mocht de raad zich uitspreken over het nieuwe gemeentelijk beleidsplan onderwijs en opvang 2020-2024, met als titel: Samen sterk in de basis. Als PvdA-fractie Tytsjerksteradiel maken wij ons blijvend sterk voor algemeen toegankelijk onderwijs en goede betaalbare opvang in onze gemeente. Benieuwd hoe wij dat doen?

Uit eigen ervaring weet ik, ook door de dagelijkse contacten met andere ouders, hoe belangrijk goede, algemeen toegankelijk en betaalbaar opvang en onderwijs voor ons is.

Hoewel de verantwoordelijkheid en bevoegdheid van de inhoudelijke invulling van opvang en onderwijs is voorbehouden aan de kinderopvangorganisaties en de onderwijsinstellingen zelf, mogen de 23 raadsleden kaders aan het college meegeven waarop het beleid en de uitvoering van het beleid beter gemaakt kan worden.

Het streven van het huidige college is om vanuit de opgedane ervaring en kennis van het onderwijs- en opvangbeleid van de afgelopen vier jaren een (nieuw) beleidsplan onderwijs op te leveren. Kaders voor het college zijn om meer groepen in onze samenleving te verbinden, goede en bereikbare locaties te faciliteren, doorlopende leerlijn verder te ontwikkelen en het kind in zijn ontwikkeling blijvend uit te dagen.

De indeling van het verbeterde beleidsplan is naar onze mening inmiddels goed onderverdeeld in drie onderwerpen:

1. Integrale ontwikkeling 0- 18 jaar: De uitwerking van de doorgaande leerlijn van -9 maanden tot 18 jaar. Ofwel zorgdragen dat onze kinderen blijvend worden uitgedaagd in hun ontwikkeling.
  2. Leerrijke omgeving: Mocht het kind ondanks de integrale ontwikkeling stagneren dan dient er aandacht en geld voor goede ondersteuning (dyslexie, dyscalculie, laaggeletterdheid, hoogbegaafd) te zijn. Met externe partijen moeten goede afspraken daarover gemaakt zijn.
  3. Verbinding onderwijs met jeugdzorg: Gebleken is dat de koppeling onderwijs en jeugdzorg noodzakelijk is en waardoor voor- en naschoolse opvang, speciale ondersteuningsbehoefte of ander maatwerk hard nodig is om afsluiten van de maatschappij te voorkomen.

De PvdA-fractie heeft tijdens de beraadslagende raadsvergadering op 19 mei 2020 aangegeven dat de algemeen toegankelijk onderwijs voor alle overtuigingen en betaalbare opvang voor haar meer aandacht moet krijgen in het verbeterde beleidsplan 2020-2024. Het college weet al heel lang hoe wij als PvdA-fractie tegen algemeen toegankelijkheid en betaalbaarheid aankijken.

Op 25 juni 2020 staat het plan als besluitvormend op de raadsvergadering.

Mocht je vinden dat wij meer aandacht moeten vragen voor jouw situatie en na het lezen van het plan https://www.t-diel.nl/inwoners-t-diel/nieuws_47795/item/samen-werken-aan-onderwijs-en-opvang-voor-toekomst-jeugd_46526.html informatie hebben, laat het mij gerust weten op [email protected] .

Menno Steenland

Als gedreven zelfstandig ondernemer (7 jr.), ervaren jurist (17 jr.) en actieve vader (vrouw en 4 kinderen) ben ik van nature gedreven tot waarneming, denken en ontdekken. Ben in staat om slimme en eigen keuzes te maken, buiten de kaders te denken en met anderen te werken aan mooie resultaten. Kortom: Bij de PvdA Tytsjerksteradiel voel

Meer over Menno Steenland