Schriftelijke vragen over bezuinigingen minimabeleid
Op 27 februari staan de verordeningen Maatschappelijke participatie en de individuele inkomenstoeslag opiniërend op de agenda van de raad.
In de verordening worden de effecten van de wijzigingen zichtbaar. Op 27 februari kan de raad input geven op de effecten van een deel van de voorgenomen bezuinigingen op het gebied van armoedebestrijding. Dit betekent dat er door de raad mogelijk wijzigingen voorgesteld worden en nog amendementen en of moties ingediend kunnen worden. Het is de bevoegdheid van de raad om de verordening vast te stellen.
- Is het college het met ons eens dat de raad uiteindelijk besluit hoe de verordeningen eruit gaan zien
- Is het college het met ons eens dat er mogelijk nog aanpassingen op de voorgestelde verordening kunnen plaatsvinden?
- Is het college het met ons eens dat niet eerder dan na de besluitvormende behandeling van de genoemde verordeningen definitief vaststaat hoe en of de voorgenomen maatregelen in de verordening komen en eruit gaan zien?
Tot onze verbazing lezen wij in de minimagids van 2020 dat de voorgestelde wijzigingen voor de verordeningen waaronder het overhevelen van alle verstrekkingen ten behoeve van kinderen in armoede van de verordening naar het kindpakket al doorgevoerd en gepubliceerd zijn. De voorgenomen wijzigingen ten aanzien van maatschappelijke participatie staan ook al gewijzigd in de minimagids, de toegangsgrens is verlaagd naar 110% en ook op de gemeentewebsite is deze wijziging al doorgevoerd. Bij de Individuele inkomenstoeslag is ook de verhoogde toegangsgrens al aangepast. Dit – nogmaals- terwijl de verordening nog moet worden vastgesteld door de raad.
- Hoe kan het dat het college de wijzigingen al publiceert in de minimagids en op de website?
- Waarom loopt het college vooruit op bevoegdheden en besluiten van de raad?
- Op welke grond zijn deze verordeningen nu reeds ingegaan?
- Heeft de raad u daarvoor mandaat gegeven op enig moment?
- Is dit proces juridisch en bestuurlijk juist?
- En heeft u als college de algemene rechtsbeginselen in acht genomen? Rechtszekerheid, gelijkheidsbeginsel en evenredigheidsbeginsel zijn, zeker voor een kwetsbare doelgroep, van groot belang.
- Kan het college aan de burgers verantwoorden waarom de wijzigingen nu al doorgevoerd worden en al gepubliceerd worden terwijl dit nog zowel opiniërend als besluitvormend in de raad behandeld gaat worden?
Met publicatie voor besluitvorming negeert u de raad en haar bevoegdheden.
De voorgestelde wijzigingen worden eenmaal door de raad vastgesteld met terugwerkende kracht – vanaf januari 2020- uitgevoerd.
Aan een regeling wordt alleen terugwerkende kracht verleend als daar een bijzondere reden voor is. Tot de inwerkingtreding verandert er niets in het recht, pas daarna worden aan wat er in de periode van terugwerkende kracht is voorgevallen dezelfde rechtsgevolgen verbonden als aan wat na de inwerkingtreding zal gebeuren.
- Wat is hier de bijzondere reden? Kunt u de reden goed onderbouwen?
- Worden verordeningen met terugwerkende kracht doorgevoerd om al een deel van debezuiniging te realiseren?
- Hoeveel blijft er daadwerkelijk van de voorgenomen bezuiniging over voor dit jaar alsalle uren van ambtenaren om dit met TWK door te voeren ook nog meegeteld worden?
Aan belastende bepalingen kan slechts in uitzonderlijke gevallen terugwerkende kracht worden verleend. Dat kan dan hooguit tot de dag waarop het van kracht worden van de bepalingen voldoende duidelijk door de betrokkenen kon worden voorzien.
- Wat betekent dit voor de later in de verordening ingevoerde voorwaarden voor het verkrijgen van individuele inkomenstoeslag en de bijdrage maatschappelijke participatie voor burgers die aangevraagd hebben voor het vaststellen van de verordening?
- Aanvragen voor de datum van inwerkingtreding van de verordening moeten met terugwerkende kracht verwerkt worden. Dat is een extra belasting voor het ambtenarenapparaat. Wat zijn de kosten hiervan?
In dit voorjaar (april) komt de Verordening Individuele Inkomenstoeslag wederom op de agenda van de raad, deze keer voor 8K en Tdiel samen.
- Waarom wachten we niet op deze behandeling?
- Waarom is dit niet duidelijk met de raad gecommuniceerd ?
- Gaat het college er van uit dat de Verordening Individuele Inkomenstoeslag 2020voor 8K en Tdiel er anders uitziet dan de verordening op de agenda van 27 februari?Zo ja, om welke wijzigingen gaat het dan?
- Onze samenwerkingspartner de gemeente 8K heeft een heel ander beleidskader voor armoedebestrijding vastgesteld. Ambtenaren van de Werkmaatschappij moeten verschillend beleid uit gaan voeren, kunt u ons inzichtelijk maken wat dit kost?
Graag zien wij de antwoorden op onze vragen zo spoedig mogelijk tegemoet.