Door Saskia van der Werf-Bieleveld op 4 november 2021

Pitch bij Programma begroting 2022-2025

Voor ons ligt de Programma Begroting 2022-2025.

Een veelheid aan getallen die verwerkt is in geschatte budgetten voor de verschillende domeinen voor de komende jaren.

Het positieve resultaat in deze begroting wordt mede bereikt door te putten uit de Algemene reserves. Het blijft echter onzeker of dit financiële plaatje uiteindelijk voldoet en nodig is voor het voorgestelde beleid.  Het college heeft het zelfs over drijfzand……

Waar het dan op aan komt volgens de PvdA is de visie die je hebt en welke keuzes je aan de hand daarvan maakt.

De extra uitzetting  voor de Werkmaatschappij is waarschijnlijk onvermijdelijk maar voor ons moeilijk te begrijpen als het doel ooit effectiviteit en efficiëntie was en er kosten zouden worden bespaard!

De positieve cijfers in deze begroting bieden mogelijkheden maar laten we ons bewust zijn van het feit dat ten gevolg van Corona het inkomen daalde ook bij een aantal inwoners uit onze gemeente. De energierekeningen gaan de komende tijd fors omhoog en kan iedereen dat wel betalen? Wat gaan we daar als gemeente aan doen?

Daar zit onze zorg……

We moeten blijven inzetten op  armoedebestrijding en schulddienstverlening en de uitbreiding van de formatie voor de Gebiedsteams vindt de PvdA een hartstikke goede stap.  We investeren in onze inwoners, gaan uit van vertrouwen. Zo houden we vinger aan de pols en signaleren we vroegtijdig problemen. De Sociale Basis die in 2023 van start gaat moet hier een kwaliteitsimpuls aan geven. Meer omdenken om de mensen en minder uitgeven aan administratieve taken en regels. De gemeente is er voor de inwoners en niet andersom!

Heel jammer is dat ondanks de positieve cijfers er geen voorstel ligt om de bibliotheekfunctie in Hurdegaryp verder te ontwikkelen nu de gelden via de Bibliotheek niet rond komen. Schandalig dat de Bibliotheek deze opgave niet serieus neemt en de volledige financiering bij de gemeente legt. De PvdA vindt dat dit proces niet klaar is en zal hier binnenkort zeker op terug komen. De inwoners van Hurdegaryp en omstreken hebben recht op een fatsoenlijke boekenuitleen in het dorp!

Er wordt budget vrijgemaakt in deze begroting voor betere communicatie. Als  gemeente moeten we  toegankelijker en beter bereikbaar zijn en de inwoners echt kunnen helpen als er een probleem is. Luister naar de mensen en neem ze serieus! Ga in gesprek, zoals gisteravond bij de informatieavond over de woningbouwlokaties, maar verwijs niet voor elk punt terug naar de Raad.

Tot slot, voorzitter!

Uiteindelijk doet iedereen ertoe en moet iedereen mee kunnen doen vindt de PvdA! Hierover gaat ons amendement met als onderwerp Lokale Inclusieve Agenda. Dit amendement wordt straks bij het Sociaal Domein besproken maar hoort natuurlijk bij alle domeinen! We moeten met elkaar aan de slag!!

Saskia van der Werf-Bieleveld

Even voorstellen: Mijn naam is Saskia van der Werf-Bieleveld en ik woon sinds  1996  in Oentsjerk. Samen met  mijn man Peter en kinderen  Marloes en Thijs  bevalt het ons prima in Tytsjerksteradiel. Sinds 1992 ben ik werkzaam in het MCL op de operatieafdeling als anesthesie assistent . Boeiend en uitdagend werk waar ik veel voldoening

Meer over Saskia van der Werf-Bieleveld