De Werkman nog steeds betaalbare huisvesting voor jongeren?

Door Peter van de Hoef op 15 juli 2021

In de raad van 1 juli 2021 hebben we vragen gesteld over de Werkman () een van de 3 te ontwikkelen appartementencomplexen op het Van Sminia plein in Burgum. Aanleiding was dat op de website alleen de verkoop van de 2 andere complexen gestart was. En ook het gerucht dat tot ons kwam dat cliënten van Talant in het complex  zouden gaan wonen.

De antwoorden van het College maar ook de reactie van de projectontwikkelaar in Actief van 14 juli 2021 was voor de fractie aanleiding om op 15 juli 2021 onderstaande schriftelijke vragen aan het College van BenW te stellen.

—————————————————————————————————————————————-Schriftelijke vragen ex art. 56 RvO over het complex De Werkman op het Van Sminiaplein te Burgum

INLEIDING

Op donderdag 1 juli 2021 heeft de PvdA-fractie in het vragenuur van de raad vragen gesteld over het complex De Werkman aan het van Sminiaplein in Burgum. Aanleiding was het feit dat van de drie geplande complexen De Werkman niet op de markt (verkoop/verhuur) is gebracht.  En dat terwijl juist dit complex de gelegenheid bood voor jongeren om (met de huidige hypotheekrente) tegen betaalbare woonlasten een studio of 2-kamerappartementen in eigen dorp te kopen (zie bijlage 1). Dit is juist waar de PvdA-fractie deze raadsperiode bij herhaling voor heeft gepleit. Daarnaast pikte onze fractie het gerucht op dat cliënten van Talant in het (hele/gedeeltelijke) gebouw zouden gaan wonen.

De wethouder geeft in haar antwoord aan dat de studio’s niet meer verkocht gaan worden maar verhuurd en dat de huur onder de liberalisatiegrens van €751 zou blijven. En dat terwijl op de website www.drievansminia.nl nog steeds gesproken wordt over verkoop en verhuur. Over bewoning door cliënten van Talant komt de wethouder later schriftelijk terug.

In haar aanvullende schriftelijke reactie op 7 juli 2021 geeft de wethouder aan dat:

• Bluebanner van plan is te gaan verhuren en dat de verkoopoptie van de website is gehaald
  • Over Talant dat Bluebanner geen contacten heeft met Talant

Op 14 juli 2021 zegt Erik Schot namens Bluebanner in weekblad Actief dat ze er nog niet uit zijn of het complex in de individuele verkoop gaat of verhuur door Bluebanner zelf. Maar dat verhuur voor de hand ligt. Over bewoning door cliënten van Talant zegt Schot dat “geruchten dat wij het pand niet gaan realiseren of dat verkocht gaat worden aan Talant volstrekt uit de lucht gegrepen zijn”.

Voor de Partij van de Arbeid fractie geeft dit alles aanleiding tot de volgende vragen.

RELATIE GEMEENTE TYTSJERKSTERADIEL-BLUEBANNER

1. Is of was de grond waarop de complexen Edelman, Werkman en Koopman ontwikkeld gaan worden in eigendom van de gemeente?
  2. Zo ja, is deze grond inmiddels verkocht aan Bluebanner en heeft levering daarvan plaatsgevonden? Wij ontvangen graag een afschrift van deze overeenkomst en leveringsakte.
  3. Als de grond nog niet verkocht en overgedragen is, wat is daar de reden voor en op welke moment zal dit alsnog gaan plaatsvinden?
  4. Hoe is de Bluebanner geselecteerd als projectontwikkelaar voor deze grond?
  5. Is er een ontwikkelovereenkomst gesloten met Bluebanner over de ontwikkeling van deze grond? Wij ontvangen graag een afschrift van deze overeenkomst.

BEWONING DOOR TALANT

1. In de reactie van de heer Schot namens Bluebanner in de Actief houdt hij de mogelijkheid van individuele verkoop nog steeds open. Ook wordt op de website drievansminia.nl tot het moment van indienen van schriftelijke vragen nog steeds vermeld dat de 16 appartementen in De Werkman als huur- en/of koopappartementen beschikbaar zijn (zie bijlage 2)Hoe verhoudt zich dat met de stellige mening van de wethouder aangaande verhuur en het verwijderen van de koop optie van de website? Hoe komt de wethouder aan die informatie?
  2. In zijn reactie in de Actief geeft de heer Schot ook aan dat de geruchten dat het pand niet gerealiseerd gaat worden of verkocht zal worden aan Talant uit de lucht gegrepen zijn.
    1. De fractie van de PvdA kent de geruchten niet dat er sprake zou zijn dat De Werkman niet gerealiseerd zou worden. Kent het College deze geruchten wel? Is het College door Bluebanner ooit geïnformeerd dat realisatie van De Werkman niet door zou gaan? Is het College het met de PvdA-fractie eens dat de opmerking hierover van de heer Schot ‘uit de lucht gegrepen is?’
    2. Is het College het met de PvdA-fractie eens dat voor bewoning door cliënten van Talant het niet nodig is dat Talant het pand koopt maar dat een vastgoedfirma ook de koper zou kunnen zijn die vervolgens aan Talant verhuurd?
  3. Is het College op de hoogte van onderhandelingen door Bluebanner of anderen over een eventuele verkoop van gronden van De Werkman aan een derde vastgoedpartij?
    1. Zo ja, welke opties over gebruik van het pand zijn daarbij aan de orde?
    2. Hoe beoordeelt het College deze opties afgezet tegen de vastgestelde woonvisie?
    3. Biedt het vigerende bestemmingsplan ruimte voor bewoning door cliënten van Talant?

JONGERENHUISVESTING IN DE WERKMAN

Het College en Bluebanner geven aan dat verhuur het meest waarschijnlijk is.
Wat betreft de mogelijkheid tot koop levert een globale hypotheekcheck op de website van de Rabobank het volgende beeld op:

Hypotheek Jaarinkomen (bruto) Maandinkomen (bruto) Maandlast (bruto)
€ 162.000 € 34.000 € 2.450 € 524
€ 117.000 € 24.000 € 1.725 € 379

Dit levert de volgende vragen op:

1. Is het College het met de PvdA-fractie eens dat voor jongeren die dat willen en kunnen de koop van een studio of 2 kamerappartement financieel aanzienlijk aantrekkelijker is dan huren met huurtoeslag?
  2. Is het College het met de PvdA-fractie eens dat het ook maatschappelijk gezien beter is om, voor hen die dat willen en kunnen, te kopen omdat dan geen beroep op gemeenschapsmiddelen hoeft te worden gedaan?

Bijlage 1: screenshot website www.drievansminia.nl d.d. 2 juli 2021

Bijlage 2: screenshot website www.drievansminia.nl d.d. 15 juli 2021

Peter van de Hoef

Hallo, Mijn naam is Peter van de Hoef. Ik ben geboren (1951) en getogen in Gelderland, woon vanaf 1987 in Fryslân en sinds 1989 in Burgum. Ik heb 2 prachtige kinderen die hun weg in het leven inmiddels gevonden hebben. Ik heb mijn hele werkzame leven bij Staatsbosbeheer gewerkt en daar veel kansen gehad om