Door op 17 februari 2015

Werkbezoek Nije Daam

DSCN0864Vrijdag 13 februari bracht een delegatie PvdA’ers van de gemeenten Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen, samen met leden van de Statenfractie, een werkbezoek aan de bouw van het Aquaduct onder Burgum.

Zij werden gastvrij ontvangen in het infocentrum aan de Stinswei, vlakbij het te bouwen aquaduct. Jeen Bruinsma (projectbureau DCA) gaf een presentatie over de effecten voor de burgers van de Centrale As, waar het aquaduct onderdeel van uitmaakt. Daarna de gele laarzen aan en de veiligheidshes & helm op, en een bezoek aan het werk in uitvoering.

Momenteel wordt aan de zuidkant de tunnelbak gereed gemaakt voor het storten van onderwaterbeton. Dit gebeurt ook onder water. Aan de Noordkant wordt gewerkt met een droge methode, waarbij het grondwater wordt weggepompt. Ellen Bruins Slot: ‘boeiend om uitgelegd te krijgen waarom er volgens deze verschillende methodes gewerkt wordt.’ Ook voor burgers is het mogelijk het project te bezoeken. Er worden regelmatig open dagen gehouden, zie de website van de Nije Daam.

De overlast voor de omwonenden wordt zoveel mogelijk beperkt, onder andere door de aanvoer van materalen over het water te laten plaatsvinden en te kiezen voor bouwwegen. Ook wordt er een bocht uit het kanaal gehaald, wat een verbetering is voor het scheepvaarverkeer. ‘Een zeer interessante en leerzame ochtend’, aldus Henni van Asten, PvdA-lijsstrekker voor Wetterskip Fryslan.