Door op 16 december 2013

Van Hofstad naar Waterstad

We zijn deze weken allemaal in de ban van Serious Request. Hierbij wordt dit jaar geld verzameld voor het bestrijden van diarree in de ontwikkelingslanden. Een stille ramp ! Zo’n 800.000 kinderen sterven jaarlijks onnodig door diarree als gevolg van gebrek aan schoon drinkwater, toiletten en zeep.In de week voor Kerst staat het Glazen Huis van 3FM in Leeuwarden en aan het einde van deze manifestatie zal duidelijk zijn hoeveel geld we in Fryslân en daarbuiten bij elkaar hebben gesprokkeld voor de aanpak van de stille diarreeramp.

Dinsdagochtend was op het Binnenhof in Den Haag de start van de drie-daagse “Serious Request fietstocht” van de Hofstad Den Haag naar de Waterstad Leeuwarden.

Een indrukwekkend groot konvooi onder politiebegeleiding stapt vanaf Het Binnenhof op de fiets voor 300 kilometer fietsen voor het goede doel. Onderweg ontvangen ze bijdragen en de fietstocht wordt gesponsord. Het gaat hier niet alleen om het geld, maar ook om samen een mooie prestatie neer te zetten. Want ook een delegatie van de Special Olympics doen mee aan de actie.

Komend juni zal Fryslân gastheer zijn van het grootste landelijke sportevenement voor mensen met een verstandelijke beperking : De Special Olympics Nationale Spelen 2014. En daarvoor wordt nu al een verbintenis gelegd door samen te fietsen!
Na het startschot van politiek verslaggever Frits Wester werden de fietsers uitgezwaaid door de Friese Kamerleden……op weg naar Leeuwarden.

Jammer genoeg moesten we achterblijven. Op 19 december wordt in Leeuwarden het eindbedrag ingeleverd bij de DJ’s. En uiteindelijk kan dan Het Rode Kruis helpen met schoon drinkwater en zeep, met de bouw van sanitaire voorzieningen en hygiene.

Zie ook:
www.hallofryslan.nl