Door Houkje Rijpstra op 8 februari 2014

Lijstduwer Evert Castelijn krijgt glossy “Mei Houkje”.

Normal

mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}

Lijstduwer Evert Castelijn heeft woensdag  het eerste exemplaar van het verkiezingstijdschrift ‘Mei Houkje’ ontvangen uit handen van lijsttrekker Houkje Rijpstra. Ter gelegenheid van de gemeenteraads-verkiezingen komt de PvdA Tytsjerksteradiel voor het eerst met een eigen magazine. In het tijdschrift ruimte voor het gedachtengoed van de partij, maar daarnaast ook aandacht voor meer persoonlijke zaken. LC-journalist Bonne Stienstra schreef het interview met lijsttrekker Houkje Rijpstra, waarin ze terugkomt op waar de PvdA de afgelopen jaren voor heeft gestaan en vooruitkijkt op wat de inwoners van Tytsjerksteradiel de komende vier jaar van de partij mogen verwachten. Rode draad is het opkomen voor mensen die het minder getroffen hebben in het leven, of het nu om hun gezondheid gaat of hun financiële positie.

Houkje en EvertOndernemer Marie Wiersema uit Noardburgum, samen met haar kinderen eigenaar van Scherjons Klompenmakerij, vertelt over haar drijfveren, maar ook haar zorgen. Twee jonge kiezers, de 18-jarige Quirine Hergaarden uit Hurdegaryp en de 19-jarige Adam de Wolff uit Burgum delen met elkaar hun interesse voor politiek en roepen leeftijdgenoten op om wel te gaan stemmen: politiek gaat ook over ons! Die opvatting wordt gedeeld door de 18-jarige Jorrit Kingma uit Burgum, die om die reden ook op de kandidatenlijst van de PvdA staat.

Natuurlijk worden in het magazine ook de kandidaten van de PvdA voor de gemeenteraad van Tytsjerksteradiel voorgesteld. Dan gaat het niet alleen over beleidskeuzes, maar vooral ook over persoonlijke zaken: waar word je blij van, wat is je grootste ergernis. Tenslotte een inspirerende column van Tweede Kamerlid Lutz Jacobi uit Wergea, met een oproep om vooral te gaan stemmen en een uitleg waarom er bij de gemeenteraadsverkiezingen meer dan ooit iets te kiezen valt.

Naast de artikelen over zaken en mensen uit Tytsjerksteradiel ook uitleg hoe de PvdA landelijk aankijkt tegen de taken die de gemeenten de komende jaren op hun bordje krijgen. Bijvoorbeeld over hoe de zorg straks georganiseerd moet worden: toegankelijk, betaalbaar en dicht bij mensen. En professionele zorg waar dat moet.

De PvdA Tytsjerksteradiel is trots op het resultaat: een goed leesbaar magazine, waarin de kiezer vlot wordt meegenomen in de partijstandpunten. De komende campagneperiode gaat de partij door met waar ze al vier jaar mee bezig is: mensen, bedrijven, dorpen en instellingen opzoeken om te horen waar de zorgen zitten, waar het goed gaat en waar het beter kan en moet. En om te vertellen waarom het uitmaakt wie in gemeenteraad en college zitten, zeker voor de belangrijke keuzes die moeten worden gemaakt over zaken die mensen direct aangaan.

Houkje Rijpstra

Houkje Rijpstra wie fan april 2006 tot 1 septimber 2017 PvdA-wethâlder by de gemeente Tytsjerksteradiel. Derneist wie se de twadde loko-boargemaster. Yn har portefúlje hie se û.o. Kultuer, Duorsumens en Frysk. Per 1 september 2017 is Houkje Rijpstra benoemd tot algemeen directeur van de Vereniging Circulair Fryslân.

Meer over Houkje Rijpstra