Door Lutz Jacobi op 7 april 2014

Een klacht is een gratis advies voor verbetering

Deze week was de  Nationale Ombudsman in de Tweede Kamer om het jaarverslag 2013 aan te bieden.  In dit rapport roept de Ombudsman de Overheid op om geen genoegen te nemen met een zesje voor de kwaliteit van de dienstverlening. En zo is het! De Overheid moet er steeds naar streven om mensen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Goede dienstverlening versterkt het vertrouwen van burgers in hun overheid, staat in het rapport en dat is me “uit het hart gegrepen”.

Landelijk coördineer ik de 160 PvdA Ombudsteams. Daar  komen veel vragen van allerlei soorten mensen. Over het oplossen van schulden, over de arbeidsmarkt, over discriminatie, over sollicitatieprocedures, echt van alles. Soms vallen mensen door allerlei oorzaken tussen wal en schip, soms zijn ze niet goed bediend door de loketten van de overheid.. We kunnen mensen gelukkig vaak weer op weg helpen om de problemen op te lossen. En doordat we weten welke klachten er zijn, kunnen wij als politiek aan de bel trekken bij de Overheid!

De Nationale Ombudsman heeft een belangrijke functie.. Net als de PvdA Ombudsteams. Elke klacht is er een teveel, maar voor zowel de Nationale Ombudsman als onze Ombudsteams is een klacht tegelijkertijd een gratis advies voor verbetering!

Lutz Jacobi

Lutz Jacobi

Als volksvertegenwoordiger in het Nationaal Parlement schrijf ik in deze column over van alles en nog wat van het leven op en rond Het Binnenhof.

Meer over Lutz Jacobi