Door Ellen Bruins Slot op 22 februari 2014

Decentralisaties van het rijk en de provincie naar de gemeente

Normal
0

21

false
false
false

NL
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:”Cambria”,”serif”;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

In de gemeenteraadsvergadering van donderdag 20 februari jl. is gesproken over het beleidskader dat de gemeente zal hanteren bij de decentralisaties van de Zorg, Jeugd en Participatie. Hier leest u de bijdrage van fractievoorzitter Ellen Bruins Slot.De PvdA-fractie vindt dit een helder en compleet stuk, waarvoor complimenten. Allereerst merken wij op dat onze punten, genoemd in eerdere behandelingen goed zijn terug te vinden in dit stuk. Een aantal aandachtspunten zijn nog niet uitgewerkt of zijn nog in ontwikkeling. Zoals de cultuuromslag die we met z’n allen moeten gaan maken. Wat ons betreft kan het zorgen voor niet alleen omgebogen worden naar helpen zorgen dat, maar ook naar ruimte geven dat mensen met elkaar tot zorg voor elkaar komen. In ons verkiezingsprogramma noemen wij dit samenredzaamheid.

Ook het bewust worden van mensen dat zijzelf de sleutel in handen kunnen krijgen en daardoor hun eigenwaarde vergroten en kunnen blijven meedoen is belangrijk. Soms met een beetje hulp van omgeving of van professionals, gericht op het stukje waar het stroef loopt. Het gaat uiteindelijk maar om een heel klein stukje van de piramide waar mensen het echt zelf niet redden. En ook daar werkt het volgens de PvdA-fractie het beste als mensen op hun eigen manier het probleem te lijf kunnen gaan. Kijken naar de vraag, maar ook naar de mogelijkheden van mensen ‘wat heb je zelf al kunnen doen hieraan?’ vergroot de kans van slagen en ook de volhoudbaarheid van het gekozen pad.

In dit beleidskader vinden wij een aanzet tot deze cultuuromslag, die in de praktijk gestalte moet gaan krijgen. Dit vraagt ook van de huidige medewerkers in het sociaal domein nogal wat, wij gaan er vanuit en vertrouwen erop dat dit de nodige aandacht zal krijgen. En wij zullen de ontwikkelingen hierin op de voet volgen.

Bij Agendapunt 17, het plan van aanpak, heb ik al aangegeven dat we een spanningsveld zien tussen het bedenken van een systeem om de transities te regelen en mogelijk te maken, en de boven genoemde insteek, die veel ruimte vraagt voor de burger zelf.  Het gaat erom dat generalisten en professionals creatiever met de vraag om gaan.  Denk hierbij ook aan wat burgers tegenkomen Qua regelgeving en procedures als zij met een burgerparticipatieproject aan de gang gaan. Ook is de controlerende taak van de Raad hierin nog niet duidelijk. Sturen op resultaat is een kreet die wat de PvdA fractie nog wel eens onder de loep mag liggen, want hoe doe je dat zonder de flexibiliteit en het maatwerk wat bij deze transities zo van belang is, in de weg te zitten?

Een ander aandachtspunt, mogelijk risico: verschillende regionale samenwerkingsverbanden bij de drie transities. Dit kan belemmerend zijn voor integraal werken. De dorpenteams werken allereerst nog niet integraal; er ligt een knip tussen jeugd en zorg/participatie. Dit is voor ons nu begrijpelijk gezien de opstartfase, maar op de lange duur niet wenselijk. Onze gemeentelijke structuur, 17 dorpen, maakt dat de inzet van mensen per dorp haast niet mogelijk is. Terwijl vroege signalering, en het liefst preventief aanpakken, juist heel belangrijk is. Wij zien dit als een ontwikkelpunt, waar de komende tijd nadrukkelijk gezocht moet worden naar de beste werkwijze.
Er leven bij de PvdA-fractie nog vragen ten aanzien van de toegang tot de zorg. Bepaalt de onafhankelijke generalist (blz. 14 in de nota) de toegang tot alle pedagogische zorg? Nu de psychiatrische jeugdzorg toch onder de gemeente komt te vallen, vinden wij dit een aandachtspunt, waar komt de specialist om de hoek kijken?
Wat betreft het trekkingsrecht bij het verstrekken van een persoonsgebonden budget: Is dit de opvatting van de gemeente of is dit wat wij vanuit het rijk opgelegd krijgen? Het trekkingsrecht is een beperking voor mensen die prima in staat zijn hun eigen zorg in te kopen. Het zal fraude voorkomen, maar beperkt een groep burgers. De fractie van de PvdA vindt het jammer dat de gemeente door het rijk wordt beperkt in de vrijheid hierin zelf te kiezen wat het de burgers aan kan bieden.

Samenvattend.
Zorg voor:

  • Cultuuromslag
  • Spanningsveld systeem om te beheren en ruimte voor burgers
  • Controlerende taak Raad: sturen op resultaat
  • Integraal werken
  • Verschillende samenwerkingsverbanden
  • Toelating
  • Trekkingsrecht

Kern voor de PvdA: preventie, eigen kracht, maatwerk, tevreden burgers.

Ellen Bruins Slot

Ellen Bruins Slot

Waar kom ik vandaan en waarom politiek? Opgegroeid in de Zaanstreek, ben ik via de Flevopolder in 1997 in Fryslân komen wonen. Eerst in Leeuwarden en na een verkenning van de omgeving hebben we gekozen voor onze mooie gemeente. Het bevalt ons, mijn man Erik en onze drie dochters, uitstekend in Gytsjerk. Alle basisvoorzieningen voorradig,

Meer over Ellen Bruins Slot