De Warren, een prachtige kans voor Burgum

Door Peter van de Hoef op 21 januari 2019

De laatste maanden is de nieuwbouwlocatie de Warren aan de westkant van Burgum onderwerp van publieke discussie. Meestal wordt de publiciteit gezocht door tegenstanders van de Warren.  Daarom dit andere geluid.

De Partij van de Arbeid gelooft in sterke kernen en vitale dorpen. In Tytsjerksteradiel zijn Burgum, Hurdegaryp en Gytsjerk/Oentsjerk de sterke kernen en voorzien in behoeften en voorzieningen voor de 14 andere vitale dorpen. Burgum ligt met de komst van de Centrale As rechtstreeks aan het hoofdwegennet en is daardoor nog aantrekkelijker geworden. Binnen een kwartier in Dokkum, Drachten of Leeuwarden.

Diezelfde Centrale As maakt een uitbreiding aan de westzijde van Burgum mogelijk, de Warren. Tytsjerksteradiel betaalde 12 miljoen euro mee aan de Centrale As en kreeg naast de verbinding ook de ruimte om een robuuste woonwijk van 150 woningen aan de westkant van Burgum te ontwikkelen. Deze afspraken zijn recent door de provincie bevestigd.

De Warren staat, als oude afspraak ten tijde van de beslissing rond de Centrale As, dus los van de Woonvisie die binnenkort opgesteld gaat worden. Ook in de dorpen kan naar aard, schaal en behoefte gebouwd blijven worden.

In 2018 hebben PvdA, CDA, VVD en CU op een info avond de Warren nieuw leven in geblazen.  Er is veel belangstelling voor wonen in het gebied en enthousiasme voor een duurzame en circulaire ontwikkeling van de nieuwe wijk.

In juli 2018 is een motie van de PvdA aangenomen waarbij het College opgeroepen wordt de wijk circulair en super duurzaam te ontwikkelen.  Een wijk voor iedereen, ook voor de mensen met een minder dikke beurs en met ruimte voor bijzondere woonvormen.

De PvdA fractie was niet tevreden met de startnotitie van het College voor het bestemmingsplan omdat de uitgangspunten van de aangenomen motie niet goed in de planuitgangspunten opgenomen waren. Het leek teveel op een gewone woonwijk. In januari 2019 komt een verbeterde versie opnieuw in de Raad.

De Warren kan een bijzondere nieuwe woonwijk worden waar goed met natuurlijke waardenrekening gehouden moet worden. En ook in de ontsluiting naar Burgum zullen maatregelen moeten worden genomen.

Nu ja zeggen tegen de startnotitie betekent straks bij de volgende fase in het bestemmingsplanproces meer duidelijkheid over de (financiële) haalbaarheid en alle ruimte om een nieuwe afweging te maken.

Met de in het verleden ingezette koers is er ook geïnvesteerd. Er is grond aangekocht en voor die grond moet eind 2019 een bestemmingsplan zijn vastgesteld. Anders kost dat de gemeenschap € 3,5 miljoen. Dat is niet waar onze burgers op zitten te wachten. Ze willen bouwen en de grond ligt er klaar voor.

Dus laten we de schouders er onder zetten en op korte termijn het bestemmingsplan De Warren ontwikkelen zodat er gebouwd kan gaan worden. Bouwen aan een circulaire en super duurzamewijk die als voorbeeld kan dienen en laat zien dat Tytsjerksteradiel tot bijzondere dingen in staat is. Een prachtige kans voor Burgum!

Peter van de Hoef

Hallo, Mijn naam is Peter van de Hoef. Ik ben geboren (1951) en getogen in Gelderland, woon vanaf 1987 in Fryslân en sinds 1989 in Burgum. Ik heb 2 prachtige kinderen die hun weg in het leven inmiddels gevonden hebben. Ik heb mijn hele werkzame leven bij Staatsbosbeheer gewerkt en daar veel kansen gehad om

Meer over Peter van de Hoef