23 juni 2013

AFSCHEID VAN ONZE DIPLOMAAT

Als lid  van de Tweede Kamer uit Fryslân werk ik nauw samen met onze lobbyist van het Noorden, Henk Postma uit Grou. Meer dan 10 jaar werkt hij in Den Haag om de belangen van Fryslân, Groningen en Drenthe te behartigen. Dit is een continue schakelen tussen de Provincies en de besluitvorming in het Parlement.

Goede samenwerking tussen de lobbyist en de Kamerleden is onontbeerlijk, want samen ben je pas sterk. Op alle mogelijke onderwerpen moeten we ervoor zorgen dat er een meerderheid komt. Dit kan over alles en nog wat gaan…spoorverbetering tussen Fryslân en Groningen, de positie voor Omrop Fryslân, de vliegbasis, Geld voor cultuur, Gemeenschappelijk Landbouwbeleid, Structuurfondsen, Rijkswegen en viaducten …Noem maar op.

De lobbyist Henk Postma noemt zichzelf altijd “Handelsreiziger in standpunten” en daarmee slaat hij de spijker op z’n kop. Hij brengt letterlijk de belangen van onze Provincie binnen bij de Haagse Politiek. Wij zijn ver van de Randstad verwijderd en dat betekent dat we dubbelhard moeten knokken om onze zaken voor elkaar te krijgen.

Een goede lobbyist moet het vertrouwen hebben van de verschillende Kamerleden, anders krijg je geen meerderheid. Hij moet kort en bondig goede bruikbare adviezen en voorstellen geven. Als lobbyist en Kamerlid moet altijd alert zijn en bereid zijn om nog laat op de avond je werk te doen.

Henk Postma uit Grou heeft dit werk 10 jaar gedaan en je kunt rustig stellen dat dit een knappe prestatie is voor deze “mooie hondenbaan”. Als je zoveel samen optrekt, word je vrienden. Deze week namen we afscheid van onze unieke lobbyist, want hij gaat met pensioen.

Vind dit persoonlijk niet leuk, want met Henk Postma  vertrekt er  ook een behoorlijk deel “friese gezelligheid´ uit het Haagse.

Zie ook :
www.hallofryslan.nl