8 april 2013

Aan tafel met Vietnam

Een aantal keren per jaar komen er Parlementariers uit het buitenland op bezoek bij het Nederlandse Parlement. Vorige week was er een delegatie van het Vietnamese Parlement  hier op bezoek  om zich nader te verdiepen in waterbeheer, vloedkeringen, rampenbestrijding bij overstromingen en ons Deltaplan.
Ook wilden ze meer weten over de rol van de Tweede Kamer bij de wetgeving , zoals de Waterwet en de Deltawet.

Als woordvoerder voor Water schoof ik daarom  met andere leden van de Tweede Kamer aan bij onze collega’s uit Vietnam. Dit gesprek werd in het Engels gevoerd, met een tolk die het Vietnamees voor ons vertaalde.
In 2013 vieren Vietnam en Nederland hun veertig jaar van diplomatieke betrekkingen. De handelsrelatie met Vietnam is al meer dan 400 jaar!! Deze relatie is in de afgelopen jaren alsmaar sterker geworden.

Ook op het gebied van waterbeheer en dijkversterkingen is er een nauwe band tussen Vietnam en Nederland. Nederlandse bedrijven zijn als experts actief in de Vietnamese Mekong Delta. Dit is een samenwerkingsproject tussen ons Ministerie van Infra en Milieu en de Ministeries van Milieu en Landbouw in Vietnam.

Het is dus nog steeds “Het Water” dat ons verbindt… Wie weet ga ik ooit nog ’s in Vietnam bekijken hoe ze daar hun waterbeheer en waterkwaliteit voor elkaar hebben.

Zie ook:
www.hallofryslan.nl